Κυριακή 3 Απριλίου 2011

Το κενό

Το κενό δεν είναι υλικό, με την κυριολεκτική έννοια. Χάρη στην ταύτισή του, όμως, με την εικόνα και με την ύλη στην αρχιτεκτονική, δεν θεωρείται ανύπαρκτο...

Της Ιωάννας Χαλάτση

ioanna.2011.03.1.1.jpg

Κενό... Το καλύτερο θερμομονωτικό 'υλικό'. Το στοιχείο που απελευθερώνει από τις δεσμεύσεις : δεν υπάρχει πια σταματημός μες στο κενό. Αν φέρω το κενό μπροστά μου, διαπιστώνω πως δεν υπάρχει τίποτα. Αυτό που αγαπούσα παράφορα, είναι η ανοιχτωσιά, η ανοιχτή πόρτα. Μια απότομη κίνηση, μια διεκπεραιωμένη απαίτηση εκμηδενίζουν τον επαχθή κόσμο. Δεν χορταίνω να βλέπω. Για μένα, βλέπω, σημαίνει έχω. Βλέπω τον κόσμο. Έχω τον κόσμο. Αλλά όμοια με ένα παιδί λιχούδικο, έχω τα μάτια μου πιο μεγάλα από την κοιλιά μου. Στην αρχιτεκτονική, το στοιχείο του διαμπερούς και του κενού συντελεί στο να βλέπει κανείς το τοπίο να συνεχίζεται απρόσκοπτα -μέσω στεγάστρων ή ημιυπαίθριων χώρων- κι έτσι, η σχέση με τον άμεσο χώρο αποκτά διαφάνεια, ώστε η ένταξή του να είναι πλήρης. Η έννοια του κενού υπάρχει παντού, κι έτσι τα πάντα παντού είναι κενό και αντιμετωπίζονται ως κενό.

ioanna.2011.03.1.2.jpg

Η έννοια του κενού δεν ισοδυναμεί με το αντίθετο της πληρότητας. Δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι ανύπαρκτο, αλλά ότι κάτι στερείται μια μόνιμη ταυτότητα. Το κενό διευκολύνει την ύπαρξη των πραγμάτων. Οι φυσικές μορφές εκδήλωσης της ζωής είναι πλαστικές, κι όταν δεν ταιριάζουν με τις απαιτήσεις του χώρου και του χρόνου, ο άνθρωπος μπορεί να τις επεξεργαστεί και να τις αλλάξει. Αυτό όμως που είναι μη απτό, το κενό, είναι πέρα από τις ανθρώπινες παρεμβάσεις.

'Μπορώ να πάρω οποιονδήποτε κενό χώρο και να τον ονομάσω γυμνή σκηνή. Ένας άντρας διασχίζει αυτόν τον κενό χώρο, ενώ κάποιος άλλος τον παρακολουθεί, κι αυτό είναι όλο κι όλο που απαιτεί την πρόκληση μιας θεατρικής πράξης'.
[Peter Brook, 'The empty space']

Δεδομένου ότι το κενό μπορεί να σπρώξει το βλέμμα μας προς μία σχεδόν προβλεπόμενη διεύθυνση, η σκόπιμη πρόβλεψη κάποιου κενού εξασφαλίζει την αναμενόμενη κατεύθυνση της οπτικής διαδικασίας. Στο κενό και πέραν του κενού βρίσκεται η μη εκπλήρωση των προσδοκιών μας ή η περιέργεια να προτείνουμε μια ορισμένη κατεύθυνση. Όταν βλέπουμε μια μορφή κατά μήκος μιας 'απτής' διαδρομής, αναζητούμε άμεσες αναφορές πάνω σ' αυτή τη διαδρομή. Όταν όμως το βλέμμα μας ταξιδεύει στο κενό, 'πηδά' από ένα ορισμένο σημείο σ' ένα άλλο. Συγκριτικά, επειδή το μάτι μας βρίσκει μεγαλύτερη άνεση στο κενό, η κινηματογραφική διαδρομή του βλέμματός μας έχει την τάση να 'πηδήξει' από το ένα σημείο του κενού στο άλλο, παρά να παρακολουθήσει μια 'απτή' διαδρομή.

ioanna.2011.03.1.3.jpg

'Μαλάζοντας τον πηλό για να φτιάξουμε ένα δοχείο, βρίσκουμε τη χρηστικότητα μέσα στο κενό του. Κόβοντας πόρτες και παράθυρα για ένα σπίτι, βρίσκουμε τη χρηστικότητα στον κενό του χώρο. Επομένως η ύπαρξη των πραγμάτων είναι επωφελής, η μη ύπαρξή τους είναι εξυπηρετική'. [Λάο-Τσε]

Ακόμη και στην αρχιτεκτονική, όπου η μη ύλη συνήθως παραβλέπεται, είναι πολύ χρήσιμο στοιχείο. Το κενό, που συνήθως θεωρείται αρνητικός παράγοντας, είναι στην ουσία πολύ σημαντικός, γιατί έχει την ικανότητα ναπληρούται από την ύλη. Το κενό άλλωστε δεν είναι άυλο, καθώς δεν καταργεί την εικόνα.

'Είμαι ο ζωγράφος του χώρου. Δεν είμαι ένας αφηρημένος ζωγράφος αλλά αντίθετα, ένας παραστατικός και ρεαλιστής ζωγράφος. Αν θέλω να είμαι τίμιος, για να ζωγραφίσω τον χώρο, θα πρέπει να
τοποθετήσω τον εαυτό μου στο καίριο σημείο, μέσα στον ίδιο το χώρο'. [Yves Klein]

Για να υπάρξει επομένως 'πράξη' και 'δράση', δεν απαιτείται τίποτα περισσότερο από έναν κενό χώρο και την κίνηση του ανθρώπου, ώστε ο χώρος να αποκτήσει ρευστή μορφή.

ioanna.2011.03.1.4.jpg

Η κίνηση δεν είναι μια ήδη προσδιορισμένη ουσία αλλά μια εκτεταμένη και οδηγούσα παρουσία, έτσι ώστε ο χώρος να αποκτά, να δίνει και να συντηρεί την κίνηση αυτή. Με τον τρόπο αυτό, η φυσική ορατή μάζα του αρχιτεκτονικού έργου υφίσταται στο χώρο, δηλώνοντας τη φυσική της παρουσία ως ένα συνεχές εκτατό υλικό.

Στην ταινία 'The Passenger' [1980] του Antonioni, η προτελευταία σκηνή διαρκεί επτάμισι λεπτά. Η σκηνή αρχίζει με την κάμερα στο εσωτερικό ενός δωματίου ξενοδοχείου και το πλάνο διακρίνεται από μεγάλη διάρκεια και απουσία ουσιαστικά σημαντικής δράσης [http://www.youtube.com/watch?v=ke2CFuLQ6t8].

ioanna.2011.03.1.5.jpg

Με αργό αλλά σταθερό ρυθμό, η κάμερα πλησιάζει το παράθυρο του δωματίου και 'βγαίνει' έξω από αυτό, σ' ένα χώρο που μοιάζει με χωματένια πλατεία. Ο χώρος αυτός, ακόμα και σαν αναπαράσταση, είναι κενός. Ελάχιστα πράγματα συμβαίνουν. Έπειτα από μια περιστροφική αργή κίνηση που περιγράφει και ανακαλύπτει αυτόν το χώρο, η κάμερα γυρίζει και 'βλέπει' το παράθυρο αυτό απ' έξω. Παρατηρώντας απ' έξω το εσωτερικό του δωματίου, συμβαίνουν κάποιες κινήσεις ατόμων και τελικά διαπιστώνει κανείς ότι στη διάρκεια τωνεπτάμισι λεπτών, κατά τα οποία ο θεατής έγινε μάρτυρας ενός κενού χώρου, ένα σημαντικό γεγονός συμβαίνει : ο θάνατος του κεντρικού ήρωα, ενός ρεπόρτερ. Συμπερασματικά, το κυρίαρχο γεγονός της ταινίας έλαβε χώρα σαν απουσία, σε ένα κενό. Η πολύ περιορισμένη παρουσία αναπαραστατικών στοιχείων, δηλαδή η απουσία περιεχομένου, ενισχύει την παρουσία του χρόνου και ενδυναμώνει την παρουσία του κενού.

ioanna.2011.03.1.6.jpg

Το κενό, ταυτιζόμενο με την κίνηση και τον χρόνο, κυριαρχεί ως ο φορέας και το εργαλείο για την κατανόηση του χώρου, αφού η χωροχρονικήπαρουσία της κίνησης συνιστά την ουσία του χώρου. Για την ακρίβεια, είναι κάτι παραπάνω από μια χωροχρονική σχέση, αφού η σχέση αυτή παραμορφώνεται από το αρχιτεκτονικό έργο.

Ο χρόνος, αν και άυλος, είναι πιο 'οικείος' στον άνθρωπο, γιατί είναι πιο αισθητός στον ανθρώπινο οργανισμό και κυρίως γιατί αποτελεί τη συνοχή της ζωής. Με το χρόνο ως βασικό οργανωτικό παράγοντα, η αρχιτεκτονική μπορεί να οριστεί ως η 'χωροδιάστατη έκφραση της ανθρώπινης ζωής και εμπειρίας μέσα στο χρόνο'. Ένα αχρησιμοποίητο κομμάτι του χωροχρόνου μιας σύνθεσης είναι αυτό που δίνει στον άνθρωπο τη δυνατότητα να κινηθεί μέσα σε έναν αρχιτεκτονικό χώρο χωρίς χρονικούς περιορισμούς. Η ύπαρξη του κενού στις αρχιτεκτονικές μορφές είναι αυτό που τους δίνει ζωή, τις κάνει ανθρώπινες και τις εναρμονίζει μεταξύ τους με τρόπο φυσικό, δίνοντας τη δυνατότητα στον άνθρωπο να τις βιώσει.

Παρασκευή 1 Απριλίου 2011

πάμε... "ΜΕΣΑ";


ΜΕΣΑ
 Όλες οι πληροφορίες στο www.MESAproject.gr 
Η νέα δημιουργία του Δημήτρη Παπαϊωάννου
Από τις 13 Απριλίου 2011 στο Παλλάς
Η προπώληση άρχισε
ΜΕΣΑ
Έξι ώρες παράσταση χωρίς αρχή, μέση, τέλος. Μπορείς να δεις όσο θέλεις, να καθίσεις όπου θέλεις, να βγεις και να επιστρέψεις όσες φορές θέλεις.
ΜΕΣΑ είναι ο τίτλος της νέας δημιουργίας του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Πρόκειται για ένα έργο που θα γεννηθεί από τη συνάντηση δύο συνθηκών: μίας παράστασης που συμβαίνει αδιάλειπτα, και μίας κατάστασης θεατών που έρχονται, φεύγουν και αλλάζουν θέση μέσα στο θέατρο όποτε επιθυμούν.
Επί σκηνής το έργο ανακυκλώνεται μέσα στον εαυτό του, και ενώ χρησιμοποιεί τα ίδια ακριβώς υλικά, τα συνθέτει με τρόπους που δεν επαναλαμβάνονται ποτέ.
Ένα υπνοδωμάτιο στο κέντρο του Παλλάς μετατρέπει τον ιδιωτικό χώρο σε δημόσιο.
Ένα θέατρο στο κέντρο της πόλης ανοίγει τις πόρτες του στο κοινό και προτείνει στο θεατή να δει τη σχέση του με το θέαμα σαν ενατένιση τοπίου.
Ένα τοπίο απλών, καθημερινών, ιδιωτικών κινήσεων σε αυτό το εκτεθειμένο σε κοινή θέα δωμάτιο. Οι κινήσεις ξεδιπλώνονται, επαναλαμβάνονται, αραιώνουν και συσσωρεύονται σε μία φαντασία αμέτρητων δυνατοτήτων.
Μία ανοιχτή σύνθεση που βρίσκεται εκεί και προτείνει στο θεατή να φτιάξει τη δική του σύνθεση παίρνοντας όποτε θέλει, όσο θέλει.
Το ΜΕΣΑ αντιμετωπίζει το θέατρο σαν εκθεσιακό χώρο, το έργο σαν έκθεμα, και προτείνει στο θεατή τον ρόλο του επισκέπτη.
Στη σκηνή 30 ερμηνευτές επί έξι ώρες ζωντανεύουν τις συνθέσεις του ΜΕΣΑ, ενώ υπάρχει ανοιχτή μία θέση στο έργο καθημερινά για όποιον από τους θεατές γοητευτεί από την κατάσταση και θέλει να επιστρέψει παίρνοντας μέρος.
Οι πόρτες του Παλλάς θα ανοίγουν στις 17:30 και θα κλείνουν στις 23:30, από Τετάρτη έως Κυριακή.
Η σύλληψη και σκηνοθεσία είναι του Δημήτρη Παπαϊωάννου, και ο Κ.ΒΗΤΑ συνθέτει τα μουσικά τοπία.
σκηνικός σχεδιασμός
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ + ΣΟΦΙΑ ΝΤΩΝΑ
ηχητικός σχεδιασμός
Κ.ΒΗΤΑ + ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΙΧΟΠΟΥΛΟΣ
σχεδιασμός φωτισμών
ΑΛΕΚΟΣ ΓΙΑΝΝΑΡΟΣ
κοστούμια
ΘΑΝΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
βίντεο
Η ΟΜΑΔΑ
βοηθός σκηνοθέτη + διεύθυνση καλλιτεχνικής παραγωγής
ΤΙΝΑ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
τεχνικός διευθυντής + εκτέλεση παραγωγής
ΚΩΣΤΑΣ ΚΕΦΑΛΑΣ


επί σκηνής
ΠΑΝΟΣ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΚΟΚΚΑΛΙΔΗΣ, ΠΑΥΛΙΝΑ ΑΝΔΡΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΝΑΤΑΣΑ ΑΡΕΘΑ, ΝΙΚΟΣ ΔΡΑΓΩΝΑΣ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΖΑΡΚΑΔΑΣ, ΜΑΝOΛΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΘΕΟΦΑΝΟΥΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΒΟΥΝΙΑΡΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΦΕΤΖΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΜΑΛΙΑ ΚΟΣΜΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΛΑΓΟΥΔΑΚΗ, ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΛΑΣΚΑΡΙΔΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΑΒΕΛΙΑΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΤΣΚΑΡΗΣ, ΣΑΒΒΑΣ ΜΠΑΛΤΖΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ, ΙΛΙΑ ΝΤΕΤΣΑΒΕΣ-ΠΟΓΚΑ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΑΚΑΜΜΕΝΟΣ, ΣΙΜΟΣ ΠΑΤΙΕΡΙΔΗΣ, ΗΛΙΑΣ ΡΑΦΑΗΛΙΔΗΣ, ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΣΙΜΟΥ, ΔΙΟΓΕΝΗΣ ΣΚΑΛΤΣΑΣ, ΔΡΟΣΟΣ ΣΚΩΤΗΣ, ΣΥΜΕΩΝ ΤΣΑΚΙΡΗΣ, ΣΟΦΙΑ ΤΣΙΑΟΥΣΗ, ALTIN HUTA, TADEU LIESENFELD
παραγωγή
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΘΕΑΜΑΤΩΝ
Στο θέατρο Παλλάς για 20 παραστάσεις
13 Απριλίου έως 15 Μαΐου
Τετάρτη έως Κυριακή, 17:30—23:30
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ: 15 (ημέρας/μισή τιμή), 32 (ημέρας), 45 (κάρτα πολλαπλής εισόδου) ευρώ.

SYMPOSIUM: URBAN DIGITAL NARRATIVES


SYMPOSIUM: URBAN DIGITAL NARRATIVES

Issues of art, science and technology to be discussed by international academics and open forum discussion

Moderator: Eva Kekou
Keynote: Markos Novak (University of California, Santa Barbara)
Speakers: Roy Ascott, (Planetary Collegium, University of Plymouth, UK), Alexandros Psychoulis
(University of Thessaly), Giorgos Tzirtzilakis (University of Thessaly), Stelios Giamarelos
(University of Athens).

Welcome  Gregory Yovanof (Athens Information Technology), Eva Kekou, Martin Rieser

10:30-11.45 Introductory Talk: The Locative and the city, Workshop report
Eva Kekou, Martin Rieser to be held in English

11.45-12.00  Coffee break

12.00-13.00 _Daimon Kami, Genius Loci: Global Locative media and The Renaissance of the Particularity of the Place
_Markos Novak (University of California, Santa Barbara) to be held in English

13.00 -14.00  Lunch break

14.00-14.30  Η Γεωγραφία του Λάθους,  Alexandros Psychoulis (Department of Architecture, University of Thessaly),  to be held in Greek

14.30-15.00  H Φαρμακεία των Μέσων,  Giorgos Tzirtzilakis (Department of Architecture, University of Thessaly),  to be held in Greek

15.00-15.30 Sense and the City:Towards a Technoetic Topology,  Roy Ascott (Planetary Collegium, University of Plymouth UK) to be held in English

15.30-16.00 Αthens 2.0 - Stelios Giamarelos (Department of Architecture, University of Athens)
to be held in Greek

16:00-17:30 Open forum discussion

17:30-18:30 Reception

When: Friday 15 April 2011, 10:30 - 18:30
Where: National Hellenic Research Foundation (Auditorium), 48 V. Konstantinou Street, 116 35 Athens

Διαγωνισμος για τον σχεδιασμο ΠΟΜΟΛΩΝ - 3000euro ΒΡΑΒΕΙΟ!

C A L L - F O R - E N T R I E S 
designboom in collaboration with COLOMBO DESIGN promote an
international design competition. participation is open to to applicants 
from every country in the world, to professionals, students, and design-enthusiasts.
free registration required.

participants are asked to design a versatile interior door lever handle to suit contemporary
forms of surrounding architecture, for both residential and public projects.







---
01 - the subject of the international competition contest is

hands on door handles
COLOMBO DESIGN, a leading italian manufacturer of handles and accessories for doors and windows,
is dedicated to a discerning quality of design that combines technological innovation with
excellence in industrial manufacturing procedures, adopting only eco-compatible processes
in every stage of production. the COLOMBO DESIGN state-of-the-art product catalogue features door handle
projects created by protagonists of today's international design scene, among them
carlo bartoli, jean marie massaud, jasper morrison, michele de lucchi, alberto meda and konstantin grcic.
with this competition, COLOMBO DESIGN aims to expand the horizons of door handles.

the door handle is an exciting medium
in the field of internal door and window furniture the path between innovation and what is
considered repetition or re-design of 'classical' forms is narrow. if it is true that through the
years the most successful models have been variations on basic forms, it is also true that
door handles are an exciting medium for contemporary forms. along the qualitative line
of their long formal (sculptural) tradition, door handles have always expressed and matched
the changing lifestyle choices of society. this competition is a difficult aesthetic and technical
challenge to stimulate design innovation with much attention to detail.

for everyday use, and not for gadget display
we are not looking for excessive-aggressive styling or new radical high tech solutions.
please refrain from all those overworked concepts of randomly including interactive technologies
to encourage behavioral transformation. door handle designs with incorporated LED lights,
the latest cool audio or video gadgets, cell phones etc. will not be considered as relevant.
this is an opportunity of developing a real product, a simple, but important functional object.
the scope of the co-organizing company COLOMBO DESIGN is to manufacture the best door handles
of this competition.


the basics of door lever handle hardware
sweeping forms are great, a sleek and shiny appearance too, but please also consider that
indoor handles use commonly marketed mechanical parts, which are conforming to the
relevant building and safety standards. the actual sizes of the levers vary, but convenient
measurements have been widely adopted and hardware manufacturers make their products
to fit these standards. the bore hole size, cross bore size and the thickness of the doors are
to be considered, (in the case of non-standard door thicknesses, customized pins are available).
most door handle levers are mounted on a round rose, however new designs may include square,
oval and other shapes of roses. other important factors are robustness, the thickness of the
rose plates, smooth or angular finished edges (for purposes of visual accentuation), …
last but not least, the handle set itself (as a door has two sides, a door requires two handles
- a left and a right version).

click here to visualize a drawing that shows an example of a door handle, produced by COLOMBO DESIGN

free-style
experimental projects are very welcome and considered appropriate if they match the few technical
requirements cited. in this case, a pragmatic design approach of 'making do' to verify the quality
of your door handle design through mock-ups or prototypes is very appreciated.


--- 
02 - awards

the designers of 3 winning entries will be granted with cash prize awards
of 
€ 3000 euro each.
the jury will also award the best free-style entry with a minor award of € 1000 euro.
there is the opportunity for finalist / winning designs to be developed into real products
for the COLOMBO DESIGN design catalogue. in the event that COLOMBO DESIGN exercises the option
to use the rights for production
on an exclusive basis and sine die (without time limitations),
COLOMBO DESIGN undertakes to pay a royalty of annual sales to the designer.

and as always, designboom will publish an exhaustive results report.




---
03 - jury 
designboom jury
jasper morrison, industrial designer
raiser + umemoto, architects
birgit lohmann, editor-in-chief designboom
colombo design jury
michele colombo
,  president colombo design
luca colombo, vice president colombo design
carlo bartoli,  architect and industrial designer
efrem bonacina, colombo design advanced


---
04 - design criteria 
projects should not be currently in production,
previously published or exhibited projects are not accepted!
it is important that you keep your design(s) confidential until the results of
the competition are published.

the jury will award designs and concepts which are innovative in terms of their formal aspects.
please don't send in vague concepts, but go a step further. it's not the idea which is the art,
it's more the way somebody handles the idea that makes art.


---
05 - registration deadline
application registration will be accepted through april 20th, 2011.



---
06 - registration
registrations are open now, please fill in the form.teams register with one name only.
- when submitting works you should add all team member’s names.

register here






---
07 - submit your entry / entries
if you are entering more than one work,
please submit each work 
separately

you will be requested to supply:
1. up to 3 files for uploading to designboom
images or a composition of more images) of your project.
please note: use only .gif, .jpeg, (72 dpi) max 150 kb each file, RGB color mode.
image size: 650 pixels width X max 800 pixels height.
to upload your images please note:
use only .gif, .jpeg, (72 dpi) max 150 kb each file, RGB color mode.

the entry submitted is a low-res version of your original work.

these original high-resolution image(s)
will be requested only if your work is shortlisted.
2. explanation of ideas
a brief description of your design.

(english text only, explanation is expected to be very concise)

3. you will be requested to accept the competition guidelines
competition guidelines: projects participating to the competition,
must be original works. projects must be free from copyrights
and any kind of obligation. the design shall not in any way infringe
any third party’s right, including but not limited to copyright, logos,
trademark, trade names, or other proprietary rights of publicity or
privacy. only entries with a declaration of authorship are accepted !
(when submitting your design you will be asked to tick a box of declaration)
submit your entry here


---08 – deadline for submission of entries
works can be submitted through april 26, 2011.




---09 - announcement of the results
results will be announced on june 2011
the jury's selection is final and is not debatable.




---
10 - intellectual property rights
any moral and paternity right regarding the project sent in for submission is the designer’s property.
however,
by submitting a design in the competition, the participant agrees to provide
COLOMBO DESIGN with the right of first refusal to the exclusive use of
the design. this option is valid for 6 months after the competition will end.
in the event that 
COLOMBO DESIGN exercises the option to use the rights for production
on an exclusive basis and sine die (without time limitations),
COLOMBO DESIGN undertakes to pay a royalty of annual sales to the designer. 
and,
by participating in the competition, all participants authorise DESIGNBOOM
and 
COLOMBO DESIGN to publish and exhibit all the designs (including project data submitted)
– waiving compensation – at exhibitions and events and/or to use them in any
publications or communications that the organisers may deem suitable and/or necessary.




---11 - questions?
inquiries to mail@designboom.com
make sure to write
hands on door handles in the subject line. 





---
11 - info on COLOMBO DESIGN
http://www.colombodesign.it


http://www.cdad.it

technical inquiries
http://www.facebook.com/pages/Colombo-Design-Advanced-CDAD/192568454094181?v=wall

Φαληρικό Δέλτα - Rengo Piano

Πράσινο µέτωπο 1.000 στρεµµάτων στην παραλιακή

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΓΙΟΓΙΑΚΑΣ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Πέμπτη 31 Μαρτίου 2011

Πεζόδροµοι που καταλήγουν σε προκυµαίες, πισίνα µε θαλασσινό νερό και θεµατικές ενότητες δραστηριοτήτων είναι µερικές µόνο από τις αλλαγές που περιλαµβάνει η πρόταση για την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης, όπου µε την ένωση µε τον χώρο τού παλαιού Ιπποδρόµου θα δηµιουργηθεί ένα πάρκο µε πολύ πράσινο και χώρους αναψυχής
Υπογειοποίηση και µετατόπιση νοτιότερα προς τη θάλασσα της Λεωφόρου Ποσειδώνος, πεζόδροµοι που καταλήγουν σε προκυµαίες, προστατευόµενη πισίνα µε θαλασσινό νερό που θα αποτελεί συνέχεια της θάλασσας και θεµατικές ενότητες δραστηριοτήτων µε πολύ πράσινο και χώρους αναψυχής είναι η πρόταση τού ιταλού αρχιτέκτονα Ρέντσο Πιάνο για την ανάπλαση τού Φαληρικού ∆έλτα. Το masterplan - που αποτελεί τη βάση για την ανάπτυξη των µελετών - παρουσιάστηκε χθες στον Πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου κατά τη διάρκεια κλειστής σύσκεψης που πραγµατοποιήθηκε στον Ολυµπιακό Πόλο Παλαιού Φαλήρου. Στόχος είναι ο µετασχηµατισµός σε πάρκο µιας έκτασης 760 στρεµµάτων από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας στην εκβολή του Κηφισού µέχρι το κλειστό γυµναστήριο Tae Kwon Do, για το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη διεθνής διαγωνισµός αξιοποίησής του ως συνεδριακού κέντρου.

Στην πράξη µε την ένωση της παραλιακής ζώνης µε το χώρο τού παλαιού Ιπποδρόµου δηµιουργείται µια ενιαία έκταση 1.000 στρεµµάτων στα οποία µπορούν να δοµηθούν µόνο 2.500 τετραγωνικά µέτρα. Η δόµηση θα αφορά παρεµβάσεις που δεν θα αλλοιώνουν τον χώρο.

Σε ό, τι αφορά τη συντήρηση τού πάρκου, όπως επισηµαίνεται στην κοινή ανακοίνωση των υπουργείων Περιβάλλοντος, Υποδοµών και Πολιτισµού, «θα αναζητηθεί ο καταλληλότερος τρόπος µε την ένταξη δραστηριοτήτων συµβατών µε τη φυσιογνωµία του. Θα απαιτηθούν έσοδα από επαρκή αριθµό δραστηριοτήτων αναψυχής και αθλητισµού που θα το καθιστούν ζωντανό κατά το µεγαλύτερο µέρος της ηµέρας». Μαζί µε το masterplan (που χρηµατοδοτήθηκε από το Ιδρυµα Σταύρος Νιάρχος) λαµβάνονται υπόψη και οι µελέτες για τη δηµιουργία – στον πρώην Ιππόδροµο – της Εθνικής Βιβλιοθήκης και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Με βάση τον σχεδιασµό του ιταλού αρχιτέκτονα, η Λεωφόρος Ποσειδώνος µετατοπίζεται προς τη θάλασσα και υπογειοποιείται κατά το µεγαλύτερο της τµήµα από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως την Εσπλανάδα.

Επίσης προβλέπονται κάθετοι άξονες από την Καλλιθέα και το Μοσχάτο προς τη θάλασσα, θεµατικές ενότητες «Φύση» και «Πολιτισµός» όπου θα γίνονται υπαίθριες εκθέσεις και θα διοργανώνονται πολιτιστικά δρώµενα και καταδυτικό πάρκο.

Στον χώρο θα κατασκευαστεί και πισίνα που θα ξεκινά από τις εκβολές του Ιλισού, θα είναι µακρόστενη και χωρίς σκληρές επιφάνειες, θα αποτελεί συνέχεια της θάλασσας. Στα σχέδια περιλαµβάνονται ακόµη και ποδηλατοδρόµοι. Οι ανάγκες άρδευσης θα καλυφθούν από την επαναχρησιµοποίηση των επεξεργασµένων λυµάτων της Ψυττάλειας.

ΣΤΗ ΣΥΣΚΕΨΗ συµµετείχαν η υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρµπίλη, ο υπουργός Πολιτισµού Παύλος Γερουλάνος, ο υπουργός Επικρατείας Χάρης Παµπούκης και ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Νίκος Σηφουνάκης. Η δηµοπράτηση τού έργου αναµένεται να γίνει σε περίπου έναν χρόνο κι αν όλα πάνε βάσει σχεδίου τα έργα µπορούν να ξεκινήσουν το 2013.

Εφτά χρόνια µετά τους Ολυµπιακούς Αγώνες της Αθήνας, στο παραλιακό µέτωπο από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας έως τη Γλυφάδα βλέπει κανείς περιφράξεις, κατασκευές νυχτερινών κέντρων και στο... βάθος θάλασσα! Ο στόχος για ελεύθερη πρόσβαση των κατοίκων σε όλο το θαλάσσιο µέτωπο δεν έχει ακόµη επιτευχθεί.

Μέσα από το masterplan για την ανάπλαση τού Φαληρικού Ορµου ο στόχος είναι «η απόλυτη σύνδεση της πόλης µε τη θάλασσα και η ανάκτηση της σχέσης και της µνήµης ενός θαλάσσιου αστικού µετώπου που χάθηκε µε τις επιχώσεις, τις υποδοµές και τη δηµιουργία του αυτοκινητόδροµου», αναφέρεται χαρακτηριστικά. Οι στόχοι τού προγράµµατος, είναι να εγκριθεί το masterplan στις 20 Μαΐου και δυο µέρες αργότερα να έχει ολοκληρωθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αλλά και της πολεοδοµικής θεώρησης. Επίσης να έχει ψηφιστεί το Π.∆. στις 15 Μαρτίου 2012, έναν µήνα αργότερα να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και στις 30 Απριλίου 2012 να έχουν ολοκληρωθεί οι τεχνικές µελέτες.


Παρασκευή 4 Μαρτίου 2011

Ερασμους

Ενημερωση για το Ερασμους θα γινει την Τεταρτη στο αμφιθεατρο του Τμηματος Αρχιτεκτονων στις τεσσερις το απογευμα! Οσοι ενδιαφερονται ας ερθουν!

Έφυγε από τη ζωή ο Βλάσης Κανιάρης

E-mailΕκτύπωσηPDF
BlasisKaniaris
Την τελευταία του πνοή σε ηλικία 83 ετών άφησε εχθές το βράδυ ο σπουδαίος Έλληνας εικαστικός Βλάσης Κανιάρης. Η κηδεία του θα τελεστεί το Σάββατο το μεσημέρι, στις 12.00, στο Α΄ Νεκροταφείο Αθηνών.
Καλλιτέχνης με διεθνή σταδιοδρομία, γεννήθηκε το 1928 στην Αθήνα. Από το 1946 και για σχεδόν πέντε χρόνια φοίτησε στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στη Σχολή Καλών Τεχνών φοιτά από το 1950 έως το 1955, με δασκάλους τον Ουμβέρτο Αργυρό, τον Γιάννη Παππά, τον Πάνο Σαραφιανό και κυρίως τον Γιάννη Μόραλη.

Παράλληλα, εργάζεται κοντά στον Γιάννη Τσαρούχη στις σκηνογραφικές παραγγελίες της εποχής, πραγματοποιώντας και ο ίδιος σκηνογραφικές εργασίες. Με ζωγραφική, σχέδια και σκηνογραφίες πρωτοεμφανίζεται στην Πανελλήνια Έκθεση του 1952.

Λίγους μήνες μετά το τέλος των σπουδών του εγκαθίσταται στη Ρώμη, όπου ζει και εργάζεται μέχρι το τέλος του 1960, για να εγκατασταθεί στη συνέχεια στο Παρίσι. Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στη Ρώμη, εκθέτει το 1960 στη γκαλερί «La tartaruga» έργα του, από την περίοδο 1959 έως 1960, φτιαγμένα πάνω σε κομμάτια δικτυωτού χωρίς καθορισμένο σχήμα, καταργώντας το ζωγραφικό τελάρο και τη σύμβασή του. Ήδη από τότε εμφανίζονται οι πρώτες κατασκευές από πραγματικά υλικά και αντικείμενα.

Στο Παρίσι ζει μέχρι το 1967 και εκεί επιστρέφει πάλι το 1969, όταν αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Ελλάδα εκείνων των εποχών. Στις αρχές της δεκαετίας του '60 εκθέτει στη γκαλερί «J», η οποία στα λίγα χρόνια της λειτουργίας της κατάφερε να προτείνει ό,τι σχεδόν σημαντικότερο έδειξε η Ευρώπη τα επόμενα είκοσι χρόνια. Το 1964 εκθέτει στο πλαίσιο της Biennale της Βενετίας τον πρώτο «χώρο» από κούκλες και αντικείμενα.

Το Μάιο του 1969 πραγματοποιεί στην Αθήνα την έκθεση με τους γύψους και τα γαρύφαλα. Μεσολαβεί μια αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Στοκχόλμης το 1971 και συνεχίζει στο Παρίσι την επεξεργασία ενός θέματος που θα τον απασχολήσει μέχρι το 1976. Αφορά τους μετανάστες ως πρόβλημα ατομικό και πρόβλημα σχέσεων, ένταξης, περιβάλλοντος.

Για να ολοκληρώσει τη δουλειά αυτή τού χορηγείται υποτροφία της D.A.A.D. (της Γερμανικής Υπηρεσίας Ανταλλαγών) και εργάζεται στο τότε Δυτ. Βερολίνο για δύο σχεδόν χρόνια. Η έκθεση αυτή παρουσιάστηκε σε πολλά μουσεία της τότε Δυτικής Γερμανίας και το ICA στο Λονδίνο με τον τίτλο «Gastarbeiter - Fremdarbeiter» (Φιλοξενούμενοι εργάτες - Ξένοι εργάτες).

Το 1975 εκλέγεται καθηγητής στην έδρα ζωγραφικής της Σχολής Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ και το 1976 εγκαθίσταται στην Ελλάδα. Το 1979-80 παρουσιάζει, σε συνεργασία με τη γκαλερί Bernier, στο εγκαταλελειμμένο παγοποιείο του FIX μεγάλη έκθεση με περιβάλλοντα καταστάσεων, συνθηκών, εικόνων, κάτω από το γενικό τίτλο «HELAS-HELLAS» (Αλίμονο-Ελλάδα ή ο ζωγράφος και το μοντέλο του).

Το 1981 και το 1989 προσκαλείται και διδάσκει ως επισκέπτης καθηγητής στη Sommerakademie του Σάλτσμπουργκ.

Το καλοκαίρι του 1988 στη Biennale της Βενετίας δείχνει ορισμένες προτάσεις ενός νέου κύκλου εργασίας με τον προσωρινό τίτλο «Βορράς - Νότος» (Πού είναι ο Βορράς πού ο Νότος;). Χωρίς να αλλοιωθεί το σκεπτικό, με διαφορετική όμως οργάνωση του χώρου, παρουσιάζει την ίδια πρόταση τον Οκτώβρη του 1988 στο Γενί Τζαμί της Θεσσαλονίκης.

Το 1991 ο Μιλτιάδης Παπανικολάου οργανώνει αναδρομική έκθεση του Βλάση Κανιάρη στο Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο της Θεσσαλονίκης. Το φθινόπωρο του ίδιου χρόνου πραγματοποιεί την αναδρομική έκθεση «Open Box» στο Karl Ernst Osthaus-Museum στο Χάγκεν της Γερμανίας. Αυτήν την έκθεση παρουσιάζει την άνοιξη του 1992 και η Staatliche Kunsthalle του Βερολίνου. Παράλληλα, το 1991, ο εκδοτικός οίκος Verlag fur Moderne Kunst της Νυρεμβέργης εκδίδει μονογραφία για το έργο του Κανιάρη της περιόδου 1953-1983, την οποία επιμελείται ο Michael Fehr.

Το 1992 οργανώνεται στο Μίνστερ της Γερμανίας έκθεση με τίτλο «The Open Image. Aspects of Modern Art in Europe after 1945», που πραγματεύεται το άνοιγμα του τελάρου στο χώρο. Στην έκθεση αυτή καλείται ο Κανιάρης μαζί με σημαντικούς καλλιτέχνες, όπως οι Maznoni, Beuys, Dubuffet, Tapies, Rotella, Klein κ.ά. Την ίδια χρονιά καλείται τιμής ένεκεν και στην εναρκτήρια Foire του Art Athina 1992.

Το 1996 λαμβάνει μέρος σε έκθεση που διοργανώνει το Κέντρο Georges Pompidou στο Παρίσι, με τίτλο «Face a l’Histoire, 1933-1996», εκθέτοντας δίπλα στους Beuys, Merz και Tapies.

Τον Απρίλιο του 1999 συμμετέχει, μαζί με καλλιτέχνες από τις βαλκανικές χώρες, την πρώην Σοβιετική Ένωση, την Αρμενία, την Κύπρο και την Ελλάδα, στην έκθεση «Minus-Plus. Το Έλασσον-Το Μείζον», στην Ελληνοαμερικανική Ένωση. Την ίδια χρονιά πραγματοποιείται η μεγάλη αναδρομική του στην Εθνική Πινακοθήκη. Με την παρουσίαση της αναδρομικής αυτής εγκαινιάζεται τον επόμενο χρόνο στη Θεσσαλονίκη το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Το Μάιο του 2000 λαμβάνει μέρος στην έκθεση «Auf den Handen wanderst du» στη γκαλερί «Kubus» του Ανόβερου, μαζί με τους Ακριθάκη, Αρφαρά, Μπουρονίκο, Μαρκόπουλο, Ψυχοπαίδη και Τσόκλη. Την άνοιξη του 2001 συμμετέχει στην έκθεση «Γλωσσαλγία» στην Ελληνοαμερικανική Ένωση και στο Μουσείο Φρυσίρα στην Πλάκα.

Το 2003 το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού διοργανώνει στη Νέα Υόρκη έκθεση προς τιμήν του, με τίτλο «Ό,τι θέλει ο λαός» και επιμελητή τον Μάνο Στεφανίδη. Οι ξένοι επιμελητές δεν τον ξεχνούν. Το 2006 τον καλούν στην πολυέκθεση «Projekt Migration» στην Κολωνία. Τέλος, το 2008 η έκθεση «Γενέθλιον» στο Μουσείο Μπενάκη, ένα αφιέρωμα στα ογδοντάχρονα του καλλιτέχνη, παρουσιάζει το έργο του σε αντιπαράθεση προς την «επίσημη» ιστορία.